søndag den 10. marts 2013

Gulerodsboller med solsikkekerner


Føj, for en kold dag med sne og blæst! Jeg barrikaderet mig i lejligheden med den dejlige dyne og fjernsynet. Kom i tanke om at vi havde rest af noget gær i køleskabet fra i mandags, så i dag skulle der bages noget nemt og lækkert :)

Da jeg alligevel skulle ned på biblioteket for at aflevere noget, der føltes som en hel ko i posen, besluttede vi os for at tage et smut forbi den lokale Netto. Der blev smidt nogle solsikkekerner, gulerødder og en pakke gær i kurven, og så var det hjemad for at få bagt. Jeg købte den ekstra pakke gær fordi jeg ikke var helt sikker på om den gamle pakke var god endnu, og det skulle vise sig at være rigtigt. Eller, jeg ved ikke hvordan gær ser ud når det bliver for gammelt, men det var mørkebrunt i kanten + hvidt og pulver-agtigt.. Det var lidt for mystisk for mig, så den røg i skralderen. Set i bakspejlet kunne jeg også bare have tjekket inden jeg gik i Netto, men det er da også så nemt at sidde og sige nu ;-)

Fandt for noget tid siden en opskrift på gulerodsboller inde på http://www.dk-kogebogen.dk, og har været lidt nysgerrig for at se hvordan de blev i virkeligheden. De ser super luftige og lækre ud på billedet, så de måtte prøves. Der er lige nogle få ændringer i min version af opskriften:

17 stk.
Gulerodsboller med solsikkekerner
2,5 dl lunken vand
50 g gær
2 dl creme fraiche
½ tsk salt
2 spsk olie
250 g gulerødder
1½ dl solsikkekerner
600 g hvedemel
Ca. 360 g fuldkornshvedemel

Æg til pensling

Jeg startede med at rive gulerødderne på et groft rivejern, for så var det af vejen. Gæren røres ud i det lunkne vand. Tilsæt resten af ingredienserne (på nær ægget selvfølgelig), og bland/ælt det godt sammen. Sæt dejen til at hæve et lunt sted i en time. 

Form bollerne, og sæt dem på en plade til efterhævning i yderligere 20 minutter. Pensl med æg, og pynt evt. med solsikkekerner igen. Bag midt i ovnen i 20 minutter. 



De her boller smager super! Jeg ved dog virkelig ikke hvad jeg har gjort galt, for selve dejen føltes tung og lidt kompakt, og da de kom i ovnen skulle de have 10 minutter mere end angivet i opskriften. Da de endelig kom ud var de meget hårde (optimistiske ville sige sprøde) i overfladen og var også ret tunge  :-( Måske dur det bare ikke at bruge creme fraiche? Måske er det min ovn der holder søndagsfri? Måske er der for lidt/meget mel i? Måske kan jeg bare ikke bage? :-D Jeg aner det simpelthen ikke... Men jeg trøster mig selv med at de i det mindste smager godt + jeg stadig har rester efter cheesecake'en :-D 

Håber I alle har haft en dejlig søndag og weekend :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar