torsdag den 4. april 2013

Kærnemælkskoldskål med æg

Her kommer lige et meget hurtigt indlæg indeholdende hjemmelavet koldskål og hjemmelavede kammerjunker. Og i dag har jeg åbenbart gjort mig til tyv... Uhhhhh..


Det har været endnu en lang dag med begyndende opgaveskrivning... Desværre har jeg det bedst under pres, så det ender altid med at jeg sidder og stresser i aller sidste øjeblik. På billedet herover ses et snapshot af min såkaldte morgenmad - et glas mælk og en mælkesnitte (Casper købte en 10-pak i går - nu er der næsten ikke flere! Egentlig er han lidt ligesom Bermudatrekanten.. Ting forsvinder inden for hans rækkevidde. Mærkeligt!) Og ja - jeg ved at det ikke har været sundt eller nærende, men sådan er jeg altså bare. Har aldrig gået op i det med morgenmad - jeg kan simpelthen ikke spise det! 

Haha, du sidder sikkert stadig og tænker på hvorfor jeg er blevet tyv? Jeg har simpelthen stjålet..... VINTERGÆKKER! Ja... Jeg har gjort mig til tyv over et par vintergækker, som jeg plukkede nede i parken.. Jeg fortryder det ikke - overhovedet ikke! Det er en del af naturen - det samme er sten ude ved stranden.... Så det må de da gerne lægge mig i håndjern for - det er ligemeget! :-D

Nå.... Men opskriften på koldskål er fra den lille kogebog med en samling af vores bedste opskrifter, og kammerjunkerne kommer fra den flotte dame Frøken Jensens kogebog (Elsker omslaget - det er lidt Royal Copenhagen-inspireret, og det er SÅ pænt!). Skriver opskriften som jeg lavede den (der er kun ændret meget lidt i den):

Kammerjunkere (ca. 100 stk)
50 g sukker
250 g mel
1½ tsk bagepulver
1 nip salt
2 spsk citronsaft (i opskriften står der finreven skal fra en kvart citron, men det havde jeg desværre ikke - så derfor saften!)
80 g koldt smør
2 tsk vanillesukker 
½ dl mælk
1 æggeblomme

Tænd ovnen på 180 grader. Bland sukker, mel, bagepulver, salt og citronskal. Hak smøret i til massen er jævnt smulret. Tilsæt vanille, mælk og æggeblomme og saml dejen. Tril den til små boller (ca. 50 stk) og læg den på en bageplade med bagepapir. Bag dem lysebryne - dvs. ca. 10 minutter. Tag dem ud og halvér bollerne (så det bliver til overe og undere) og læg dem på bageristen. Sluk ovnen og sæt risten med bollerne ind, hvor de skal stå og tørre i en halv times tid på eftervarmen.. Vi lod dem stå lidt længere, fordi vi ikke syntes de tørrede nok. Egentlig er de også meget bedre dagen efter, hvor de lige får lov til at samle sig lidt. 

Kærnemælkskoldskål med æg 
1 l kærnemælk
2 spsk sukker
2 æg (vi brugte IKKE salmonella-fri æg, men gør det gerne for at være på den sikre side)
1½ dl fløde
2 tsk vanillesukker
1-2 spsk citronsaft

Pisk sukker, æg og vanillesukker sammen til det begynder at skumme let. Hæld så kærnemælk og fløde i (pas på med at piske for meget, efter du har hældt fløden i!), og smag til med citronsaften. Stil i køleskabet i god tid så den kan nå at blive dejligt kold (og kan nå at skumme af). 
Så super nemt er det :-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar