onsdag den 17. april 2013

Kulinarisk køkken - Siopao

Min mor er filippiner, og siden jeg var barn har jeg elsket de her.... mærkelige boller med kød kaldet Siopau (udtalt Sjupav).. De minder lidt om dumplings, men disse bliver ikke kogt - men derimod dampet... Og nå ja, så smager de pi**e godt! :-)
Enten elsker du dem, eller også hader du dem. Det er måske underligt at spise dampet brød første gang men..... Jeg kan virkelig kun anbefale dig at prøve dem! ...hvis du da ligger inde med sådan et mærkværdigt udstyr som en dampkoger. Det er min muttis helt egen opskrift, som hun satte sammen da hun kom til Danmark for mange, mange år siden - og nu er I altså så frygteligt heldige at få den :-)


Mor Prima's Siopao (ca. 20 stk)
Dej:
600gr mel
75 gr. Gær
3,5dl. mælk
75 gr. svinefedt (altså dem der i pakker, der ligner margerine)
75 gr. sukker
3/4 tsk. salt

Mælken lunes til den er hånd varm (37 grader). Gæren opløses her i, og de øvrige ingredienser tilsættes. Dejen æltes til den er ensartet. Sæt den til at hæver i lunt sted (30 min. )

Fyld:
500 g blandet fars
2 små løg, hakket
125 ml soya
125 ml vand
2 tsk sukker

Det hele blandes sammen og koges langsomt til det er klar. Hæld alt saften fra, og så er du klar til fylde i bollerne.... Mor viser det lige så fint her:

Del dejen op i små boller...

Rul bollerne runde, og flad ud på bordet..

Læg ca. en spiseske fyld i midten af bollen...

Saml siderne, så du er sikker på at fyldet ikke ryger ud (egentlig ligesom når der laves fastelavsboller - bare med kød denne gang :-D)

Her lukkes sammen...

Læg bollen med lukningen nedad, på bagepapir klippet ud i  ca. 5x5 cm. 

Lad alle bollerne stå at hvile (her har dem til højre stået og hvilet i længere tid end dem til venstre :-)) 

Bollernes hviletid passer med, at gryden kan nå at blive sat i kog... Gryden skal i øvrigt sættes til at koge UDEN hulristerne!

Når gryden koger/producerer masser af damp, så lægges siopau'erne på pladerne - husk godt mellemrum, da de stadig bliver større...

Mor sætter en the-ske i gryden, så noget af dampen fiser ud (da der ikke er et hul i toppen). Siopau'erne kan risikere at blive for våde, hvis der er FOR meget damp derinde.... Lad dem ligge derinde i 17-20 minutters tid.

Når de er færdige, så ser de sådan her ud - og smager hammer-lækkert!

Jeg var nødt til at spise en med det samme den var færdig.. Så jeg tog lige den grimmeste :-D Spis med ketchup til - eller måske soya?

 Se i øvrigt disse smukke blomster jeg fik af min søde mor! Jeg elsker dem - og hende :-) Tak for nogle rigtig dejlige dage!



1 kommentar:

  1. Selv tak Ta... Ja det var jo meget hyggeligt at vær sammen med dig...
    Buket ser rigtig godt ud.....meget flot !!!!! :-)

    SvarSlet