søndag den 21. april 2013

Sur/sød suppe

Eller... Er det egentlig pekingsuppe? Det som var målet med suppen var, at den skulle smage lige som den man får nede på kineseren - og jeg synes egentlig det var rimelig godt ramt :-) Men pas på, den er altså også lidt stærk :-D
Jeg fik sidste weekend en hel masse kød med hjem fra mine forældre, og Casper fik også en masse med hjemmefra i forgårs.... Og hvad gør man så med alt det kød, når man har en megalille fryser? Ja så må man til at rydde ud i den! Der var to store bøtter med hønsefond fra da jeg lavede tarteletter, og da de stod og fyldte, stod de også for tur. 
Jeg googlede en masse opskrifter på pekingsuppe, men synes ikke rigtig der var noget som jeg havde lyst til at prøve, så jeg  søgte på "sweet and sour soup" i stedet, og se så! Der kom en masse lækkert frem, og det jeg sådan havde i tankerne var, at det skulle være nemt at lave og uden alt for mange underlige ingredienser. Denne her opskrift kunne gøre det, og jeg har lavet den næsten ligesom den står. Her får I min version:

Sur/sød suppe med kylling (nok til 4 personer!)
5 hvidløg, hakket groft
3 forårsløg, KUN det hvide og skåret i tynde skiver
Olie til stegning
3 kyllingfiletter, skåret fint ud 
1 gulerod, skåret i skiver
2 spsk eddike
2 spsk brun sukker
3 spsk soya
3 spsk chilisovs
3 spsk ketchup
3 spsk citronsaft
En håndfuld sorte orientalske svampe (tørrede, men opvæddet)
2 liter kyllingefond (eller 2 hønsebouillonterninger)
3-4 spsk maizena, blandet op med vand
Lidt salt og peber

Varm olien op og steg hvidløg og forårsløg hurtigt. Hæld kylling i og rør i det til kyllingen begynder at blive hvid.  Til sæt så guleroden, soya, eddike, chilisovs, peber, ketchup, citronsaft, svampe, brun sukker og rør godt rundt. Hæld din hønsebouillon i og få det op at koge. Når det koger, så tilsæt maizena for at gøre suppen tykkere. Lad det koge lidt længere og server :-)
Som tilbehør hakkede jeg resten af forårsløgene og dryssede ovenpå. 

Her ses de sorte svampe når de er tørre. De skal vaskes godt og lægges i blød i 10 minutter før brug.

Sådan ser svampene ud efter 10 minutter i vand.




Note til mig selv: Næste gang jeg laver suppe, så lad for guds skyld være med at servere det i glasskåle... Det er IKKE fotogent! 

Håber i øvrigt at I har haft en rigtig dejlig dag. Her i Esse har det været rigtig dejligt vejr hele dagen, så vi var en tur i Hjerting og få en is sammen med Caspers familie - det er nu så dejligt at det endelig er blevet is-vejr igen :-D 

Nu vil jeg smutte nu - jeg elsker som altid at I læser med! Kys til allejer dejlige mennesker :-* 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar