onsdag den 29. maj 2013

Tomatsuppe på budget og flotte rabarbere

Så blev det suppetid igen. Det passer jo meget fint med det regnvejr som vi har fået i dag. Det smager dejligt, er nemt at lave og så er det oven i købet billigt! Så hvorfor egentlig ikke lave tomatsuppe? Det er jo alt hvad man har brug for, her allersidst på måneden :-D
En fra min klasse var så sød at tage rabarber med til mig i dag - OH BOY jeg er glad, og jeg kan slet ikke vente med at komme igang med at eksperimentere med dem! For tiden har jeg dog ikke rigtig nogen anledninger til at lave kage eller diverse, så jeg blev nødt til at skære dem ud og lægge dem i fryseren...Har dog allerede researchet lidt i hvilke opskrifter, som disse lækre stænger kan ende ud med at blive. Men hvad det bliver tilmå I få en anden god gang ;-)



Ahhh ja, tomatsuppen.. Jeg tror aldrig jeg bliver træt af den, for den smager så godt og så holder portionen til to dage. WIN! Opskriften er en kreation som Casper og jeg har fundet frem til efter at have kigget på mange opskrifter (lidt sjat-værk fra her og dér) og til sidst blevet til en hjemmekreeret. Ve' du hva', det ka' ikk' gå a' la' vær'! :-D
Jeg har også en anden opskrift på tomatsuppe herinde, men den er lidt mere luksus (flere grøntsager), så man kan jo egentlig godt sige at det her er vores budgetudgave af tomatsuppen.... FØLG MED :-)

Tomatsuppe med kødboller (nok til 4 personer)
5 tomater, skåret i kvarte
1 dåse hakkede tomater
Olie
½ tsk karry
3-4 hakkede hvidløg
200 g finthakkede løg
5 dl okse/grøntsagsbouillon
6 blade frisk basilikum, skåret fint
5-6 dl mælk
Salt og peber
4 dl kødboller eller suppehorn
Creme fraiche og brød som tilbehør

Løg og hvidløg svitses i en stor gryde med olie. Tilsæt karry og svits igen. Hæld tomaterne i (både de friske og de hakkede), tilsæt bouillon og basilikum og lad det stå og simre. Jo længere du lader det stå at simre - JO BEDRE! Så hvis du en dag har travlt/virkelig god tid - så lav lige den her, for den passer sig selv. Har du knap så meget tid, så lad den koge i 15-30 minutter, og hæld så mælken ved. Varm op og hæld kødbollerne i. Smag til med salt og peber og servér... Velbekomme :-)

TIP: Tilsæt eventuelt også en tsk oregano for lidt ekstra smag :-)







2 kommentarer:

  1. Sikke en lækker opskrift på tomat suppe.
    Jeg har også lige fået rabarber hjem og er igang med at "finde på" hvad de dog skal bruges til.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :-)
      Ihhhh, der er så mange ting man kan lave med rabarber! Glæder mig til at se hvad du finder ud af! :-)

      Slet