torsdag den 6. juni 2013

Pæretærte med.... pærer obviously!

Hurra for superlette og dog velsmagende bagværker. Er det hvad du leder efter, så kig endelig videre. For den her pæretærte kan selv Casper lave, og jeg vil næsten vædde med at du ikke bliver skuffet. Gør en speciel person glad ved at bage denne :-)

Egentlig hader jeg varme frugter. Og så alligevel virkelig ikke. For jeg elsker gulerodskage med rosiner, æblekage, pæretærte og blåbærmuffins... Men ellers så... :-D Jeg har været så sød at lave en lille billedserie med fremgangsmåden på tærtedejen, så de der er i tvivl også kan følge med :-)
Opskriften er fra en gammel hjemkundsskabsbog som vi havde i 7. klasse. Det eneste jeg har tilføjet er lidt brun farin som jeg drysser over pærerne. Du kan eventuelt også rive lidt marzipan over - det smager også super godt! 


Pæretærte (nok til en tærteform på ca. 28 cm)
4 dl hvedemel
150 g margarine
1 dl sukker
1 tsk vanillesukker
1 æg
Evt. 1 spsk vand

(Brun farin eller marcipan)
8 pærer skåret i kvarte, uden kernehus
ELLER
1-2 dåser henkogte pærer

Creme fraiche
Flødeskum

Forvarm ovnen! (200 grader)
Bland mel, sukker og vanillesukker sammen. Skær margarinen i mindre stykker og smuldr den i melet. Saml dejen med ægget, og eventuelt vand hvis der ikke var væske nok i ægget bare. Stil dejen til hvile i køleskabet i 30 minutter.
Smør en tærteform. Del dejen i to dele, og rul hver del ud til en rund cirkel der passer til formen. Læg den ene dej"plade" i formens bund og pres den langs kanten. Læg pærerne i formen med stilke-enden mod midten. Læg 2. dej over pærerne og tryk den fast til dej nummer 1. Pensl med koldt vand, drys med perlesukker og bag i 40 minutter ved 200 grader.

Ser din dej sådan her ud efter den har været i kølekabet? Fyldt med revner og meget klistret?
Så fordel godt med mel ud på bordet (det gælder egentlig hele opskriften igennem) og vend så kuglen så den har mel over det hele. Det gør den ekstra nem at håndtere. 
Når du ruller dejen ud, så start med at rulle kun op og ned, og vend så dejen 90 grader og rul igen. Husk HELE tiden at have mel nok ovenpå og under dejen så den ikke klistrer fast. 
Kender du det med, at det er pisse svært at få sin udrullede dej over på tærten - HEL? Jeg gør! Og så fandt jeg dette tip! Man ruller simpelthen bare dejen op om kagerullen, løfter dejen over til formen og så ruller man ud! Det er SÅ nemt! 
Tadaaaaaaaaaaa :--D Det overskydende dej kan du eventuelt bruge til at lave en pæn pyntning med. Du kan også bare folde den ind under sig selv, ligesom jeg har gjort. Du kan også gøre begge dele :-D 
Hov, sådan her så den i øvrigt ud inden under det øverste lag af dej. Det er i dette stadie du kan tilføje brun farin eller marcipan :-)
Kagen er klar til at komme i ovnen ved 200 grader. 




EJ. Jeg skulle jo plante mine børn om (læs.: selv-såede krydderurter). SIKKE ET ROD! Og det var bare alt for sent jeg kom igang med det! Jeg skulle have gjort det for 5-8 cm siden, for de havde næsten allerede et fuldt udgroet rod-net under jorden. Gudskelov for at jeg havde en altan som jeg kunne svine på. Resultatet blev dog virkelig heller ikke flot! Er spændt på om de overlever flytningen :-)




Tsk, tsk, tsk. Håber I har nydt dagen! Jeg har jo allerede weekend. 
Hyg jer så længe :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar