mandag den 14. oktober 2013

Hvad er efterårsferie? + madplan for uge 42 + æbletærte med karamelbund

Der er dem der har efterårsferie her i uge 42 - og så er der jo dem der ikke har... Lucky me! Jeg hører til sidstnævnte... Jeg har 2 uger endnu før jeg har afsluttende eksamen for modul 11, og SÅ hedder det efterårsferie for mig også.. Men i dag kommer der lige den sædvanlige madplan PLUS! en ny, lækker og hyggelig efterårs-opskrift! *jaaaaaa, det er længe siden sidst! :-D Glæd jer - den er eminent!


 Det er så hvad uge 42 byder på. Casper har efterårsferie og tager måske hjem nogle af dagene, og i weekenden tager vi begge hjem til Ølgod og hjælper med nogle praktiske ting.
Og i fredags holdte jeg fødselsdags-gilde! Der var mad - og åbenbart nok af det. Jeg er umulig til at styre mængder, men så er det godt jeg har Casper :-D Den lille menu bestod af:
Forret: Tarteletter
Hovedret: Langtidsstegt oksefilet skåret til bøffer og stegt på grillpanden, dobbeltbagte bagekartofler og salat
Kaffe: Vandbakkelseskagemand og mors boller :-)

Lørdag tog vi hjem til mine forældre; vi var alene hjemme (bortset lige fra Bob); så vi bestilte pizza, drak en øl, jeg spiste lidt chips og så lagde vi os til at se film. Og puttede lidt med Bobbe-manden:


Søndag hjalp jeg med lidt hovedrengøring ved mine forældre. Og så bagte jeg en lækker æbletærte som vi kunne spise til eftermiddagskaffe! MUUUUUUUUUUUUMS! Jeg fandt den inde hos Lone Landmand; en æbletærte..... MED KARAMELBUND! Omg.. Hvor er det super-awesome! Jeg kan ikke få armene ned :-D Så lad os ikke trække den længere - her kommer opskriften på den hyggeligste efterårskage man kan lave af de sure æbler ude fra haven:

Æbletærte med karamelbund (ca. 26 cm i diameter)
2½ dl mel
3 spsk. rørsukker
2 spsk brun farin
½ tsk. bagepulver
100 g smeltet smør
Saft af 1 økologisk citron
3-4 store æbler
400 g sødet kondenseret mælk

  • Tænd din ovn og sæt temperaturen på 150 grader. 
  • Bland mel, rørsukker og bagepulver i en lille skål. 
  • Tilsæt det varme smør og rør dejen sammen.
  • Pres med det samme dejen ud i tærtefadet. Først et par centimeter op ad siderne og dernæst resten ud i bunden.
  • Hæld citronsaft i en skål og skræl æblerne. 
  • Fjern kernehuset og skær dernæst æblerne i smalle både.
  • Vend æblestykkerne i citronsaften og fordel dem på tærtebunden. 
  • Hæld den kondenserede mælk over hele herligheden og sæt fadet i ovnen.
  • Bag i 15 minutter og sæt temperaturen op til 175 grader.
  • Bag derefter videre i 55 minutter så det i alt bliver til 1 time og 10 minutter
  • Køl tærten lidt af, og server med flødeskum (som jeg gjorde) eller vanilleis (eller creme fraiche måske?!)



Det var alt for nu! Håber I heldige asner der har efterårsferie vil nyde den - det er SÅ skønt vejr, så gå ud og saml nogle kastanjer og farverige blade, skær et flot græskar ud, drik varm kakao, gå i dine uldne sweatere... gør alt det hyggelige man kan her i efteråret - skøn og smuk tid er det! :-) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar