mandag den 28. oktober 2013

Madplan for uge 44, nyt arbejde og langtidshævet pizza...

Holy malony - lever I endnu? Det store samtaleemne er dags dato: STOOOOORMEN! Og da Esbjerg ligger ude ved vestkysten, kan jeg ikke helt have undgået at mærke noget til den. Og da slet ikke i morges, hvor jeg cyklede ude i det. Og havde glemt mine regnbukser hjemme. Suk. Nå, hvordan ser det ud ved jer? Er byerne helt lagt ned af stormen?

En hel anden ting er - JEG HAR FÅET ARBEJDE! Eller, det er faktisk noget tid siden. Men jeg er blevet ansat på den nye Restaurant Flammen i Strandbygade, så jeg skal til oplæring i dag klokken 17-20. (Gad vide om man får aftensmad dernede???? Hahaha!) Jeg har første arbejdsdag på torsdag - samme dag som 2. del af min eksamen, så der er nok at være bekymret for. Men det positive er, at jeg efterfølgende har en lille uges ferie. Så jeg håber på det bedste.

HUSK i øvrigt lige, at jeg har en lille give-away kørende lige her. Den mangler deltagere :-D

OG en helt 3. ting! Jeg er i øjeblikket ved at køre lidt designudvikling på bloggen, så hvis du ikke kan kende den i første omgang er det derfor. Der er kommet nyt baggrund, skrifttype, blogger-logo i toppen og... ja mange ting... Jeg ved ikke om det ændrer sig igen snart, for jeg er stadig ikke helt tilfreds med hvordan det ser ud herinde. Det er en smule kedeligt synes jeg!

Esbjerg kvart i to. Det ser ikke engangslemt ud her, men i skrivende stund ser grenene nok presset til det yderste :-) 
Sidste uge lavede Casper langtidshævet pizza til fodbolddrengene. Opskriften er fundet her på Kvalimad's hjemmeside. Den er super nem og lige så super lækker at spise! 


Langtidshævet pizza (4 mellemstore pizzaer)
625 gram mel
5 dl (1/2 ltr) vand
½ dl olie
2 tsk salt
Gær på størrelse med en ært

Pizzadag - aftenen før
  • Rør gæret ud i vandet så der ikke er nogen gærklumper.
  • Kom resten af ingredienserne i, og bland dem hurtigt sammen indtil der ikke er noget tørt mel.
  • Lad dejen hæver natten over. 8-12 timer.
Pizzadag - om morgenen
  • Fold dejen let i skålen og kom den i køleskabet. Brug evt. en dejskraber til at folde med, så er der ingen snavsede fingre.
Pizzadag - 2 timer før spisetid
  • Hæld dejen ud på et godt meldækket bord. Del den i fire lige store dele.
  • Fold de 4 klumper til kugler, så godt som det nu er muligt med en våd dej.
  • Dæk dem til med olieindsmurt plastfilm eller et melet viskestykke.
  • Lad dem hæve de sidste to timer. Sørg for at de står så langt fra hinanden at de ikke flyder sammen.
  • Hvis du presser dem flade direkte på pizzaspaden skal du bare sørge for at der er godt med mel under dem, så du kan løfte dem fra bordet uden at de hænger fast.
Bagning
  • Når du har kommet fyld på kommer du straks pizzaen i ovnen, så bunden ikke bliver opblødt af fyldet.
  • Ovnen skal være så varm som det overhovedet er muligt. Så får man bagetider nogenlunde imellem disse to tider:
    • 300 grader og metal pizzasten: 7-9 minutter
    • 250 grader og bradepande: 12-15 minutter
  • Pizzaen skal bages til skorpen er gylden og der er små mørke/sorte spidser på fyldet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar