onsdag den 29. januar 2014

Lækker opskrift på "grove" boller


 Jeg ved ikke om det bare er mig der har den opfattelse af, at grove boller indeholder millioner af kerner, fuldkornsmel og... ja, bare er super tørre? Nå, men jeg er begyndt at træne igen, og jeg ledte efter mad som man kan spise inden/efter træning, og jeg fandt ud af at grove boller så skulle være sagen. Der blev googlet, og så fandt jeg en super let og sprød opskrift her. Fitiving. SURPRICE! Der er ikke noget af det ovenstående i, og de hverken ser/smager sundt. Det må være pga. durummelet og dets høje indhold af protein. Anyways, her er opskriften og de smager som sagt rigtig lækkert :-)




Lækre boller (Ca. 10 stk.)
15 g gær
5 dl lunkent vand
2 spsk olivenolie
1 spsk salt
2 spsk honning
200 g groft durum- eller speltmel
ca 400 g hvedemel
olie til pensling
  • Rør gæren ud i lidt af det lune vand. 
  • Tilsæt resterende vand, olie, salt og honning. 
  • Rør melet i dejen lidt ad gangen, rør, til dejen er smidig, men stadig klistret. 
  • Tilsæt det ønskede fyld. (bl.a. opblødte solsikkekerne, græskarkerne etc.)
  • Dæk skålen med plastfilm og lad den hæve lunt et par timer. 
  • Tag dejen ud og rør den igennem. 
  • Sæt dejen i store klatter – ved hjælp af en ske – på plader med bagepapir. 
  • Pensl bollerne med olivenolie og drys evt. med lidt groft mel. 
  • Lad dem efterhæve i 10 minutter og bag dem herefter ved varmluft 200° eller almindelig ovn 225° i 20 minutter.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar