tirsdag den 25. marts 2014

SWEETS FESTIVAL 2014


Et velkommen tilbage skal næsten lyde hertil - både pga. den lange pause der har været og fordi jeg er hjemvendt efter min tur til Staden sammen med Marianne. Vil dog lige starte ud med at sige, at der fortsat kan komme lange pauser pga. jeg er gået igang med bachelorskrivning.... og jeg VED også godt, at det er er ALT for lang tid siden jeg har lagt en opskrift ud... Men bær over med mig! På torsdag kommer opskriften på aftensmaden, nemlig fyldt peberfrugt :-) 
 Men jeg var heldig og blev inviteret til Sweets Festivallen af Theis og Tørk - og den kunne jeg simpelthen ikke lige lade gå mig forbi. Så her kommer der en billedserie af alt hvad der kunne smages (ISÆR) og opleves på den lille festival i Nørrebrohallen..


Lækre hjemmelavede bolsjer i allemulige smage, farver og størrelser fra Bajrami Bolsjer. Han var rigtig flink til at dele ud af løjerne og fortælle lidt om processen i at lave bolsjer.
Der var også mulighed for at købe bolsjer i store flasker (se til venstre på det ovenstående billede), som der skulle hældes vodka i. Det giver de lækreste shots, og Marianne lod til at være ret glade for dem :-)




Vanilla Kompagniet havde en stand, der udleverede smagprøver på vanillesirupper, ekstrakter og kaffe med sirup i. På billedet herover ses et stykke pære "marineret" i vanillesiruppen... Mmmmhhh, jeg burde have købt mig en flaske af de søde sager, for det smagte godt nok lækkert... Lidt for lækkert måske!


Og så var der jo de har mega sjove kaffe/the-poser fra "Growers Cup" som var beregnet til "instant-the/kaffe". De kunne være rigtig gode som værtindegaver, på farten eller når du er ude at rejse. Der skal simpelthen bare hældes varmt vand i, ventes i 5 minutter og så er der altså brygget lækker kaffe/the i høj kvalitet :-)


Kina ligger i Søborg.... vidste I det? Den her Kina gør i hvertfald. Jeg smagte de lækreste, små og sprøde rejechips hvortil der var en sød chilisauce til... mmmhhh! Jeg er rigtig ked af at jeg ikke fik fat i navnet på chipsene... eller i hvertfald et billede af dem. MÅ købe engang i hvertfald :-)


Ved Økoladen stod der bl.a. de her meget fine og farverige bolde... Hwa' i alwerden er det for noj? Jeg fik øje på de guld i midten og manden i standen var flittig med uddeling af smagprøver - man kunne smage på ALT hvad han havde.. Super service, selvfølgelig ;-) De guld-bolde var virkelig lækre. Jeg tror det var noget sød lakrids omgivet af lækker karamel-chokolade.... ARH, det var... VIRKELIG guld værd ja!
Og så havde han ellers bare stillet op med en lang række af håndlavet økologisk chokolade... Ej men.... Det var fantastisk! Virkelig god oplevelse! (igen - pga. alle smagsprøverne ;-))



Her smages på en 70% mørk chokolade med fransk nougat... Ahhhhhhhhhhh... HIMMELSK! Så himmelsk at jeg da nok blev nødt til at købe en plade med hjem......



En lille stand stod og delte ud af en ekstra lagret havarti, som vi ikke rigtig turde nærme os... Men så så vi jo at der var smør! Der var det lækreste lille stykke brød smurt med et godt lag smør på... Mmhmhhh.. Vi var dog lidt uenige om, om man kunne smage at det var noget "specielt" salt der var brugt. Jeg kunne GODT smage det, og Marianne kunne ikke..... Men altså.. Godt smagte det jo - bevares :-D


Smukke flasker i forskellige nuancer.. Bornholms mosteri var her sørme atter engang, og jeg fik smagt på ALLE varianterne, med undtagelse af appelsin og tranebær... Det er en lækker most synes jeg, men... det er dog ikke helt det jeg forstår ved most.. En most er en god ufiltreret ÆBLEmost, og nogle af disse syntes jeg bare var meget saftevandsagtige... Men det skal jeg ikke gøre mig klog på. De smagte allesammen godt og smagte af det de var.... frugt og bær :-)






Marianne og jeg var totalt fan af Lunagaarden! Der var så mange lækre specialiteter, smagsprøver og jeg skal komme efter dig.. Og det bedste var, at vi så hans postnummer hed BRAMMING! Ja tak, det er 15 minutters kørsel (ca.) fra Esbjerg. Og så blev vi selvfølgelig gode venner ;-) Da han selv havde glemt sit kamera, spurgte han om jeg havde lyst til at tage lidt billeder for ham, hvis jeg tilgengæld fik en lille goodiebag. Og jeg tror nu han har lagt mærke til, at jeg gik og skulede sådan efter karamel-cremen, for den lagde minsandten i posen sammen med 2 poser karameller :-D Da var jeg 1 stk. glad vestjyde! Og nu har jeg så smagt den, og den smager akkurat lige så godt som jeg husker det! 





Det var slutningen på Sweetsfestivallen. Det kunne være sjovt at tage afsted igen næste år, hvis det vel og mærket ligger i Århus (eller gerne tættere på) :-D Det er en god men LILLE festival. Har set at billetprisen ligger på de 140 kroner, hvilket jeg synes er en god slat i forhold til antallet af udstillere. MEN, når man så tænker på at udstillere kommer gratis og deler en masse smagsprøver ud for at betale for deres plads, så skal det hele jo køre rundt ved at de besøgende betaler for at komme ind. Med lidt flere udstillere tror jeg godt jeg ville betale prisen. Min interesse for vin og forskellige gamle oste er ikke så høj som chokolade, og da det er vin er en stor del af udstillerne, ville jeg ikke betale for at komme ind. Med lidt flere chokolade/slik/madvareudstillere, så var prisen lige i min smag :-)
En stor tak skal dog lyde for invitationen til arrangementet. Det var super hyggeligt og lærerigt!


Vi købte alt for meget på vores tur. Her er poserne linet på på Mariannes mormors/morfars køkkenbænk!


Vores udbytte fra Sweetsfestivallen! MUMS!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar