søndag den 13. april 2014

CREMET BLOMKÅLSSUPPE


Tænker tit over hvorfor jeg ikke bare springer ud i at lave nye supper lidt oftere. Det er jo så nemt forfærdelig nemt at lave. Det passer stort set sig selv, da du kun skal skære ud, ploppe i, blende og spise. Ingen dikkdarer der. Og hvorfor finder jeg først ud af det nu hvor suppesæsonen slutter? Suk. 

Nå ja, men jeg lavede jo blomkålssuppe for første gang i tirsdags. Fandt en opskrift inde på Føtex' hjemmeside, der så ret nem og let tilgængelig ud - og minsandten om jeg ikke havde ret. Jeg ændrede ikke noget i den så vidt jeg husker - men da jeg spiste den tænkte jeg på, om ikke det kunne være en god idé at rive lidt muskatnød i, eller tilføje et fed hvidløg næste gang.... Det må prøves! 


Cremet blomkålssuppe (4 personer)
1 stk. blomkål
4 kartofler, rå
1 bdt. fintsnittede forårsløg
1 1/4 liter hønsebouillon
1/4 liter madlavningsfløde
Salt og peber
1 pk. bacon i tern, stegt
Flute + smør
  • Skyl blomkålen og del den i buketter
  • Tag ¼ fra og del dem i små buketter og gem til senere
  • Skær kartoflerne i tern
  • Snit forårsløgene og gem de grønne toppe til senere
  • Bring blomkål, kartoffel, porre og bouillon i kog og lad det koge for svag varme under låg i ca. 20 min
  • Blend suppen med fløde (jeg brugte en stavblender) og tilsæt de små blomkålsbuketter samt den grønne del af forårsløgene
  • Kog i ca. 5 min. og smag til med salt og peber

Ingen kommentarer:

Send en kommentar